Friday 28 June 2013

5 FAKTA pelik tentang BABI yang ramai tidak perasan.

  1. Dalam dunia yang semakin maju, perkataan babi seolah-olah menjadi pujaan segelintir muda-mudi.  Ayat-ayat yang dilafazkan kebiasaannya disertakan dengan kalimah 'babi'. Lebih merisaukan, kalimah 'babi lebih banyak diungkapkan daripada kalimah Allah.

  2.  Ramai yang tidak malu mendedahkan aurat sepertimana babi tersebut. Mungkin mereka terlupa,bahawa manusia itu berbeza dengan babi.

  3. Secara fitrahnya, babi memang suka menyondol apa sahaja yang ada di hadapannya,tidak kisahlah sama ada yang di hadapannya itu pokok, batu, ataupun babi-babi yang lain. Namun,ada juga segelintir manusia yang suka 'menyondol' apa-apa yang ada dihadapannya, sampaikan peraturan yang mengikut syariat pun mahu disondolnya.

  4. Kebanyakan manusia begitu sensitif apabila wujud barangan yang dikhuatiri mengandungi unsur babi, takut termakan mungkin. Tapi, tidak ramai yang sensitif apabila terrrmakan 'daging saudaranya' sendiri. (Mengumpat)

  5. Ada juga dikalangan manusia yang lupa bahawa mereka ialah manusia dengan mencontohi cara babi makan. Haiwan ini sememangnya haiwan yang terkenal dengan caranya yang gelojoh ketika makan.

    Bahkan, makanan yang dikencingnya pun sanggup dimakan. Apa yang pelik, masih ada manusia yang suka makan gelojoh dan minum 'air kencing syaitan'.
    ..............................................................................................

    Manusia bukan babi. Babi bukan manusia.

    Manusia ialah sebaik-baik kejadian.

    Jadi,
    jaga mulut,
    jaga hati,
    jaga tubuh
    berkelakuanlah seperti manusia. ^_^

    "Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dengan sebaik baik kejadian.."
                                                                          (Surah At-Tin:4)

No comments:

Post a Comment